Card image

تاریخچه چاپ بنر

۱۷:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰

بنرها محصولاتی با پایه پارچه (از جنس های مختلف) هستند که دارای عمری به اندازه تمدن های بشری بوده و از دیرباز برای نمایش یک نماد (symbol) ، نشان (logo) یا شعار (slogan) از آن ها استفاده می شده است . از درفش کاویانی شاهنامه و عَلَم های قبایل عرب که در روایات اسلامی به وفور از آن ها یاد شده است گرفته تا پرچم های شوالیه های قرون وسطی ، جملگی مصادیقی از بنرهایی هستند که امروزه به عنوان وسیله ای برای انتقال یک پیام و در قالبی جدید استفاده می شوند .

در حال حاضر ، بواسطه روش های متنوع و ماشین آلات پیشرفته ای که توانایی ثبت تصاویر دیجیتالی بر روی بستری فیزیکی را دارند ، دیگر درج یک عبارت یا نشاندن طرحی خاص بر روی پارچه عملی نیست که به یک نقاش زبردست و ساعت ها تلاش و ممارست وی احتیاج داشته باشد ، در نتیجه این وسیله در زمینه های بیشتری بکار گرفته شده و قوه بینایی انسان را به خود جلب می نماید .

در دنیای غرب استفاده از بنر ها در زمینه های تبلیغاتی ، چاپ تصاویری بزرگ با اهداف گوناگون و ارائه مفاهیمی انتزاعی کاربرد فراوانی دارد ، حال اینکه در کشورمان ، این کاربری ها اندکی بومی شده و با حفظ سمت در راستای ترویج باورها و اعتقادات نیز خودنمایی می کند . زمانی که نام بنر می آید ، عده فراوانی به یاد زمینه های روشن و رنگ های شاد آن ، بازگشت حجاج از مکّه یا زوّار عتبات عالیات می افتند و عده دیگری به یاد زمینه های سیاه آن و عرض تسلیت به خانواده متوفی یا اعلام داغی بزرگ می افتند . اگرچه کاربرد این محصول در کشورمان و در این موارد بیشتر است ، اما چاپ بنر و اهمیت آن به همین جا ختم نمی شود ؛ کاربردهایی که می توانید در قالب مقالات تار نمای پیش روی با آن ها بیشتر آشنا شوید .

در مواردی که تبلیغات میدانی در قالب تابلوهای معرف محصول یا سرویس خاصی خودنمایی می کنند ، چنانچه قصد داشته باشیم تا محصول مورد نظر را در فضای بیرونی یک سازه و در هوای آزاد قرار دهیم ، شرایطی بر تولید و نصب آن حاکم است که در مصارف داخلی مورد توجه کمتری قرار می گیرند .

به بیانی دیگر ، زمانی که قصد نصب یک پلاکارد ، بنر یا دیگر مصادیق آن ها مانند فلکس ، مش ، استیکر و … را در فضای باز داریم ، نخستین مطلبی که بدان توجه می کنیم بحث مقاومت و میزان قدرت این محصول در برابر تهدیدات جوی و فیزیکی خارجی می باشد . وزش بادهای شدید که می تواند به پاره شدن بنر بیانجامد ، برف و باران یا نور خورشید که می توانند روی رنگ آن تاثیر بگذارند ، ایجاد خط و خش یا پارگی در اثر برخورد اشیاء تیز با آن ها ، محدودیاتی در شیوه نصب و یافتن محل مناسبی برای آن و عواملی از این دست محدودیاتی هستند که بواسطه آن ها نمی توانیم از هر پدیده ای در صنعت چاپ برای عرضه یک پیام در محیط های باز استفاده کنیم . به همین دلیل است که هرجا چشم می اندازیم بنرهایی با ساختاری ضخیم و مقاوم می بینیم که بواسطه نورهای خارجی تزئین شده و اطلاعات خود را به منصه ظهور می گذارد .

این در حالیست که در رویکردی کاملاً متضاد ، گاهی بسیاری از محصولات خروجی دستگاه چاپ بنر که برای مصارف خارجی ایده آل می باشند ، کاربردی در فضاهای داخلی نداشته و حتی ممکن است خطر آفرین نیز بشوند . بنری را در یک مرکز خرید تصور کنید که بواسطه چند نورافکن قدرتمند روشن شده است . اگرچه شاید در نظر اول این تفاوت که نور این پدیده از جلو به آن تابیده یا از خارج برای مخاطبین مهم نباشد ، اما مطمئن باشید پس از چندی گرما یا نور حاصل از این محصولات وی را آزار داده و با فضایی که اشغال کرده است محدودیاتی هم برای خود کسبه به وجود می آورند . از این روست که گفته می شود چاپ فلکس با داشتن منبع نور در ورای خود و نمایشی بدون آلودگی بصری یا حرارتی در محیط پیرامون خود می تواند منظورش را به مخاطب برساند . این در حالیست که این ساختار شیک و چشم نواز با قوانینی که زیر سقف یک مجتمع یا سازه عمومی وجود دارد سازگار بوده و از این حیث خللی نیز در آن به وجود نمی آورد .

در ادامه لازم به ذکر است که بنر فلکس کاربردهایی خارجی هم دارد که از مهمترین آن ها می توان به سردر مغازه ها ، دیواره کناری ایستگاه های اتوبوس ، کناره پل های هوایی یا باکس های مخصوصی که کنار خیابان تعبیه شده اند اشاره کرد ، اما نکته ای که میان همه آن ها مشترک است ، ایزولگی در برابر آب باران و لزوم رسیدگی پیوسته و مستمر می باشد . در مواردی که شهرداری یا نهادهای خصوصی وظیفه درج آگهی بر روی این پایه یا جایگاه ها را دارند ، خود آنان نیز به مرمت این محصول پرداخته و فلکس آن های نیز در اثر تعویض دوره ای (پایان قرارداد مبلّغ) تغییرات خود را به وضوح نمایش نمی دهند . این در حالیست که در نمونه های شخصی که صاحب امتیاز این محصول اهمیتی به تعویض آن نداده و یا متوجهش نشده است ، به مرور زمان فلکسی کیفیت خود را از دست می دهد . ناگفته نماند که در چنین شرایطی تعویض کل سامانه لازم نبوده و تنها با عوض کردن فلکسی ، قوطی مملو از رشته های نورانی ما جان تازه ای می گیرد .

می دانیم که یکی از اصلی ترین کاربردهای بنر استفاده از آن در حوزه تبلیغات است ؛ اما براستی این محصولات چه ویژگی هایی داشته اند که امروزه به یکی از محبوبترین پدیده های کاربردی در صنعت ادورتایزینگ شده اند !

  • مقرون به صرفه بودن

امروزه معرفی سرویس یا محصولاتی که توسط یک مجموعه عرضه می شوند از طریق تلویزیون ، رادیو و اینترنت ، تبلیغاتی محیطی در اماکن پر تردد (مانند ایستگاه های مترو یا فرودگاه ) ، پدیده های متحرک در نقاط شلوغ شهر (مانند اتوبوس های تندرو یا خط واحد) و در قالب بیلبوردهایی که در کنار بزرگراه ها یا پل های هوایی نصب می شوند تحقق می یابد . اگرچه در برخی از این تبلیغات هم رد پایی از چاپ بنر دیده می شود (استیکرهایی که به بدنه وسایل نقلیه مذکور می چسبند یا تابلوهای غول پیکری که با بنر پوشانده می شوند) اما حقیقی انکار ناپذیر در خصوص این روش ها این است که این پدیده ها مستلزم سرمایه گذاری فراوانی می باشد . به عنوان مثال قیمتی که برای ساخت و سپس پخش یک آگهی از تلوزیون تخصیص داده می شود بسیار زیاد است ، این در حالیست که هزینه اجاره یک بیلبورد به مدت یک ماه نیز دست کمی از آن ندارد . در نتیجه اینکه مجموعه های مختلف یا باید قید تبلیغات را زده و بر روی تاثیر آن حسابی باز نکنند و یا باید به تبلیغاتی ارزان قیمت متوسل شده و با تکیه بر آن به جذب مخاطبین – حداقل افرادی که به صورت لوکال و محلی در ارتباط با ایشان هستند – بپردازند .

اگر شما فروشگاهی دارید که پاسخگوی نیازهای چند محله کوچک یا چند ناحیه از مناطق شهرداری می باشد ، باید بدانید که با صرفه جویی بیش از حد در هزینه تبلیغات توانایی جذب مخاطبینی فرای این محلات را ندارید ، هرچند شاید نیاز آن را هم حس نکرده ، توانایی پاسخگویی به آنان را نیز نداشته باشید و همین تعداد مراجعین برای شما کافی باشد . اما چنانچه این حس جاه طلبی در شما جریان دارد که با چالش های بیشتری روبرو شوید و با تبلیغات بیشتر ، علاوه بر جذب بیشتر مشتریان حتی زمینه افتتاح شعب دیگر را هم فراهم آورید به انجام تبلیغات نیازمندید .

تبلیغات وسیع هزینه زا بوده و ممکن است مخارج آن هم ارز همه سود عایدی شما در ماه های آینده باشد ، از این روی دیگر نیاز به تبلیغات گسترده نمی باشد و می توان با کمک بنرهای کوچکی که حتی در صورت اجاره محل نصب ، هزینه سنگینی روی دستتان نمی گذارد به جذب بیشتر مشتریان بالقوه بپردازید . پس تا این جا دانستیم که چاپ بنر تبلیغاتی اگرچه در ابعاد وسیع نیز پاسخگو بوده و بازدهی بالایی دارد ، اما برای کسب و کارهای کوچک هم مقرون بصرفه و در دسترس می باشد .

در این مطلب به معرفی و شرح استابلایزرها می پردازیم و علت اهمیت به کار گیری آنها و دلایل قانع کننده ضرورت استفاده از این دستگاه ها را بیان می کنیم. همچنین در ادامه به استابلایزر دستگاه بنر پرداخته و آن را بررسی خواهیم کرد.

احتمالاً در منزل خودتان و بیشتر دوستان و آشنایان خود بسیار مشاهده کرده اید که دستگاه های مختلف برقی ، به خصوص دستگاه هایی که از لحاظ قیمت ، ارزش بیشتری دارا هستند را به پریزهای محافظ برق می زنند. استفاده از این محافظ ها که اغلب شامل تعداد محدودی پریز و دو یا سه چراغ ال ای دی رنگی در جهت این انجام می شود که نوسانات احتمالی در سیستم برق شهری نتواند خسارتی به تلویزیون ها ، یخچال ها و دیگر لوازم برقی ارزشمند و قیمتی بزنند.

اما جالب است بدانید که از نظر متخصصان رشته های برق ، این دیدگاه که یک محافظ برق ارزان قیمت می تواند لوازم الکتریکی شما را از شر نوسانات سیستم برق شهری رها سازد خیلی تفکر درستی نیست. زیرا دستگاه های کوچکی که عموماً به نام محافظ برق می شناسیم از نظر تخصصی درعلم برق و الکتریک تقریبا یک ماکت بسیار کوچک از تثبیت کننده های واقعی یا همان استابلایزر ها هستند که تنها می توانند در مقابل نوسانات بسیار کوچک ولتاژ مقاومت کنند و اگر ذره ای این نوسانات از حد توان آنها بالاتر رود احتمالا آتش گرفته یا در بهترین حالت آب می شوند. اگر بخواهیم با زبان عامیانه این مطلب را در مثالی شفاف برایتان به صورت خلاصه توضیح دهیم ، مقاومت این محافظ های برق در برابر نوسانات الکتریکی قوی مانند مقاومت فیزیکی پراید در یک تصادف شاخ به شاخ با یک کامیون است!

استابلایزر ها یا دستگاه های تثبیت کننده ولتاژ در واقع مدل اصلی همان محافظ های برق هستند که در برابر انواع نوسانات ولتاژ سیستم برق شهری از خود مقاومت نشان داده و در خروجی ، یک ولتاژ همیشه ثابت و بدون نوسان به کاربر ارائه می کنند. بسیاری از افراد هستند که علاوه بر استفاده عمومی از برق مانند تلویزیون و یخچال و کامپیوتر دستگاه های مهم ، تخصصی و حساسی دارند که علاوه بر قیمت بسیار گزافشان گاهی حساسیت بسیار بالایی دارند .

به عنوان مثال دستگاه هایی که در قسمت های مختلف بیمارستان ها مورد استفاده قرار می گیرد از آن دسته از حساس ترین دستگاه ها هستند که برق ورودی آنها همیشه باید ولتاژی ثابت و بدون نوسان داشته باشد. فرض کنید دستگاهی در بخش مراقبت های ویژه یک بیمارستان علائم حیاتی بیماری که بیهوش است یا به کما رفته را کنترل می کند و به او تنفس مصنوعی می دهد . حتی زمانی کمتر از یک دقیقه خاموش شدن این دستگاه می تواند به مرگ بیمار بیانجامد. پر واضح است که در چنین شرایطی باید از استابلایزرها استفاده شود.

اما پس از معرفی این دستگاه ها به این سوال می رسیم که استابلایزر دستگاه بنر چیست و چه کاری انجام می دهد.

همانطور که از صحبت های قبل متوجه شدید ، تثبیت کننده های ولتاژ ابزاری بسیار مهم و ضروری برای کاهش انواع خسارت مالی و حتی جانی هستند. پرینتر های چاپ بنر هم از دستگاه هایی هستند که برد های الکتریکی بسیار پیچیده و حساسی در درونشان به کار رفته است. به طوری که در صورت خرابی هر قطعه مجزا که خود وظیفه خاصی را در دستگاه چاپ بنر انجام می دهد ، صاحب آن هزینه زیادی را متحمل خواهد شد.

با توجه به قیمت بسیار بالای این دستگاه ها و برد های الکتریکی بسیار حساس به کار رفته در آنها ، برخی شرکت های تولید کننده پرینترهای چاپ بنر اقدام به نصب نوعی استابلایزر دستگاه بنر در داخل این پرینتر ها  می کنند. لذا در هنگام خرید این دستگاه ها به این نکته مهم توجه داشته باشید که دستگاهی که می خرید حتما دارای تثبیت کننده ولتاژ برق باشد.

اما اگر شما هم از آن دسته اشخاصی هستید که پرینتر چاپ بنر را خریده اید و اکنون متوجه شده اید که فاقد این ویژگی است یا در صورتی که قصد خرید پرینتر چاپ بنر را دارید و چاپگرهایی که دارای تثبیت کننده ولتاژ هستند قیمتی بالاتر از بودجه و تصور شما دارند، نگران نباشید. شما می توانید با خرید یک استابلایزر ، و اتصال برق ورودی چاپگر به آن ، یک استابلایزر دستگاه بنر بیرونی داشته باشید و سرمایه خود را از نوسانات برق شهری در امان نگه دارید.

درمیان شاخه های متعدد چاپ بنر یکی از پرکاربرد ترین و پر طرفدار ترین آنها که در همین سالهای اخیر جای خود را در میان اقشار مختلف مردم به خصوص صاحبان مناصب و مدیران مشاغل مختلف باز کرده است بنر استند می باشد. اگر یک سر به مترجم های آنلاین بزنیم و واژه Stand  را مورد بررسی قرار دهیم می بینیم که این واژه به معنای ایستاده و سرپا می باشد. علت این نامگذاری این موضوع می باشد که بنرهای استند عموماً دارای ارتفاعی به اندازه قد یک انسان ( شاید کمی بیشتر ) بوده و عرض کوچکتری دارند ؛ همچنین این بنر ها توسط پایه هایی که اغلب فلزی هستند و یا از آلیاژ های سبک تر ساخته شده اند به صورت سرپا نگه داشته می شوند و به طور کلی ساختار این نوع از چاپ بنر به شکل یک بنر است که بدون اتصال به دیوار بر روی پایه خود می ایستد.

بنر های استند یکی از راه های مفید برای تبلیغات می باشند زیرا آنها مزایای مختلفی دارند که در ادامه آن ها را بر می شمریم. از مزایای مختلف استفاده از این بنر ها می توانیم به قابلیت بهره وری از آنها در فضا های کوچک و بزرگ اشاره کرد و این بدان معنا است که فضا هیچ محدودینی برای استفاده از این بنر ها ندارد و هر جایی که انسان بتواند وارد آنجا شود از این بنر ها نیز می توان در آنجا استفاده کرد. به طور مثال از بنر های استند در بسیاری از بانک ها ، دارو خانه ها ، نمایشگاه های مختلف و بسیاری اماکن دیگر برای انجام تبلیغات مختلف استفاده می شود.

قابلیت استفاده از دو طرف یک بنر استند نیز از مزایای مقرون به صرفه این نوع بنر می باشد. یکی دیگر از مزایای مهم بنر استند در حوزه صحبت درباره چاپ بنر قابلیت حمل راحت و همچنین نصب آسان آن است. پایه هایی که به واسطه آنها بنر استند سرپا می ایستد به راحتی قابل حمل می باشند زیرا می توان به سادگی آنها را تا کرده و در پلاستیک های مخصوص حمل خود قرار داد؛ همچنین اتصال این پایه ها به همدیگر و برپا کردن بنر استند کار چندان سختی نیست و به راحتی می توان قطعات پایه ها را بر روی هم سوار کرد .

از دیگر مزایای مهم استفاده از بنر های استند مقرون به صرفه بودن آن ها است زیرا به دلیل قابلیت حمل و نقل راحت آنها دیگر نیاز نیست تا برای مکان های مختلف ، بنر های متعددی سفارش داد بلکه می توان یک بنر استند را در بازه های زمانی مختلف در مکان های گوناگون برپا کرد.

محبوب ترین پست ها
Card image

بنر تسلیت

بنر تسلیت از دست دادن عزیزان، دوستان و آشنایان یکی از دشواری های زندگی است که همه ی انسان ها با آن مواجه می‌شوند. ادای تسلیت و شریک بودن در غم یکدیگر می‌تواند تا حد زیادی از این غم عمیق ب...

ادامه مطلب
Card image

چاپ مش در تهران

یکی از راه های تبلیغات استفاده از چاپ مش است که به دلیل ساختار مشبکی که دارد نور را از خود عبور می دهد و تا حدی جلوی تابش مستقیم آفتاب را می گیرد. اما در عین حال علاوه بر تبلیغات، زیبایی خاصی را ...

ادامه مطلب
Card image

چاپ بنر ارزان و با کیفیت

با توجه به اینکه در طول روزمره زندگی خود باید برای تمام خرج های لازم و ضروری و غیر ضروروی خود برنامه ریزی کنیم و مقداری را برای پس انداز ذخیره کنیم نیازمند این هستیم که در تمامی خرج های خود صرفه ...

ادامه مطلب
Card image

سفارش بنر تولد

یکی از بهترین کاربردهای چاپ بنر، چاپ بنر تولد است که برای جشن و شادی به کار می رود در چاپ بنر تولد می توان از عکس شخص متولد شده نیز استفاده کرد تا جلوه بسیار خاص و  به یاد ماندنی را به تولد می ده...

ادامه مطلب